ADHD to choroba, która jest dla większości osób dobrze znana, określana jest inaczej jako nadpobudliwość psychoruchowa. Przypadłość ta ujawnia się dość wcześnie u dzieci, jej występowanie maleje wraz z ich wiekiem, aczkolwiek mogą chorować również dorośli. Chorzy na ADHD najczęściej maja problem ze skupieniem się przez dłuższą chwilę na jednej rzeczy, słuchaniu drugiej osoby, wykonaniu wcześniej zaplanowanych czynności. Występuje porywczość nadmierna ruchliwość, które w niektórych przypadkach mogą stać się niebezpieczny, gdyż chore dziecko będzie bardziej skłonne do podjęcia ryzykownych działań bez wcześniejszej analizy sytuacji. Dla właściwego rozpoznania ADHD potrzebna jest konsultacja u takiego specjalisty jak psychiatra i psycholog. Nadpobudliwość psychoruchowa to choroba, której nie można bagatelizować. Dzieci cierpiące na nią potrzebują takiej samej socjalizacji jak ich rówieśnicy, a pomóc mogą w tym przede wszystkim szkolne i przedszkolne przerwy w zajęciach, podczas których osoby z ADHD będą mogły wybawić się w odpowiednio przygotowanym środowisku. Takimi miejscami są na przykład integracyjne place zabaw.
5 kluczowych korzyści wynikających z przerw, dla dzieci z ADHD
Odpowiednia przestrzeń, dzięki której dzieci mogą dać upust swojej energii, którą musiały poskromić podczas trwania lekcji jest idealnym rozwiązaniem, szczególnie dla tych chorych na ADHD. Takim miejscem, które stwarza waśnie takie warunki są odpowiednio wyposażone place zabaw. Jako eksperci w tworzeniu takich obiektów możemy śmiało zachęcić do organizacji kreatywnych zajęć lekcyjnych w wykorzystaniem naszych placów. Takie aktywności pomagają dzieciom z ADHD lepiej skoncentrować się podczas kolejnych lekcji, a nawet całkowicie wyeliminować nadpobudliwość podczas zajęć szkolnych.
Przedstawiamy 5 kluczowych korzyści wynikających z przebywania dzieci z ADHD na placu zabaw pomiędzy zajęciami szkolnymi:
- Zapobiega to izolacji dzieci chorych na ADHD, które prawdopodobnie już czują się nieco inne niż ich koledzy z klasy, a nawet zdarza się, że padają ofiarą prześladowania. Niektórzy nauczyciele decydują się karać dzieci z ADHD – szczególnie te z niezdiagnozowaną chorobą – poprzez zakazanie im zabawy z innymi dziećmi w czasie przerwy. Takie działania stanowczo demotywuje dziecko do pracy nad swoim zachowaniem, a odbieranie mu czegoś na co nie mógł się doczekać może wywołać jeszcze bardziej negatywne zachowanie. Poczucie odrzucenia i odizolowania stają się bardzo nasilone. Pozwolenie dziecku na wspólna zabawę z rówieśnikami (szczególnie w gry zespołowe) to bardzo dobre narzędzie pomagające zapanować dziecku nad chorobą podczas statycznych zajęć w sali w ławce. Pozwalają one pogłębić dyscyplinę, i koncentracje u dziecka z ADHD.
- Zabawa na placu zabaw pozwala każdemu dziecku uwolnić energię, która kumuluje się podczas zajęć lekcyjnych. Mówimy tu o każdym dziecku, nie tylko tych z ADHD. Dzięki takim przerywnikom dzieci lepiej rozwijają swoje umiejętności poznawcze. Dla dzieci z ADHD jest to rodzaj terapii, one muszą wyrzucić z siebie nagromadzoną energię, a place zabaw są zdecydowanie lepszą alternatywą „wyładowania” się fizycznie, niż np. niszczenie czegoś. Większa aktywność dzieci z ADHD pozwala się im lepiej rozwijać, poprawia się ich wydajność mózgu.
- Wysiłek fizyczny pomaga złagodzić objawy ADHD, dzięki czemu integracja całej grupy dzieci i ich nauka, przebiega w lepszych warunkach, bez stresu i dekoncentracji. Takie przerwy na zabawę pomiędzy zajęciami statycznymi mają dodatkowa zaletę – pomagają rozróżnić czas przeznaczony na zabawę i naukę. Dzieci są przygotowane na to co nadejdzie i mogą się lepiej skupić na lekcjach i nauce, ponieważ wiedzą, że po nich nadejdzie czas na zrelaksowanie się na placu zabaw. Taka świadomość u dzieci z ADHD, zachęca je do cięższej pracy.
- Długoterminowe skutki leczenia chorych na ADHD są cały czas niejasne – nie wszystkie dzieci mogą tolerować leki na ADHD – potrzebne są alternatywne sposoby łagodzenia objawów choroby. Zabawa jest jednym z lekarstw dla dzieci nadpobudliwych psychoruchowo. Ekspozycja dzieci na zieleń i przyrodę jest bardzo skuteczna w zapanowaniu nad objawami. Dodatkowo sama zabawa na placu zabaw na świeżym powietrzu wzmacnia działanie leku, dzięki czemu możemy ją nazwać naturalnym sposobem leczenia.
- Zabawa na placach zabaw podczas przerwy pomiędzy zajęciami buduje umiejętności społeczne u dzieci chorych na ADHD. Wcześniej wspomnieliśmy, iż dzieci z nadpobudliwością psychoruchową mogą czuć się wykluczone z grupy rówieśników, przez swoje specyficzne zachowanie. Podczas takich przerw dzieci uczą się między innymi negocjacji, słuchania instrukcji, czekania na swoją kolej, odpowiedzialności i dzielenia się zabawkami. Jest to również świetna forma do rozwijania i budowania umiejętności podczas rozwiązywania problemów, oraz zrozumienia zasad i ich przestrzegania.
Stwórz plac zabaw przy swojej placówce oświatowej z CROQUET
Dzięki naszemu ponad 20 letniemu doświadczeniu w tworzeniu placów zabaw, doskonale wiemy jak stworzyć miejsce, które będzie umożliwiało rozwój dla wszystkich dzieci. Zabawa jest podstawową potrzebą człowieka, dlatego nasze produkty dostosowane są do każdego wieku użytkowników, tak aby ich zdolności poznawcze wciąż się rozwijały.
Zespołem projektantów Croquet pomożemy stworzyć jedyny w swoim rodzaju plac zabaw, który idealnie sprawdzi się podczas przerwy między zajęciami w szkole lub przedszkolu, ale także będzie mógł być wykorzystywany podczas zajęć wychowania fizycznego. Zapoznaj się z ofertą naszych urządzeń na place zabaw i zadzwoń do nas! Razem spełnimy marzenia najmłodszych.